Jak moc je pro naše tělo škodlivá sůl a jakou nejlépe zvolit

09.06.2018

Byl jednou jeden král, který měl tři dcery a dal jim za úkol povědět jak moc ho má každá ráda.

Ta nejmladší mu řekla, že ho má ráda jako sůl, protože sůl je přece nad zlato.


Ale teď se vraťme z pohádky zpět do reality a pojďme se podívat jak to doopravdy se solí je.


Sůl, neboli chlorid sodný je chemická sloučenina, která díky dobré rozpustnosti ve vodě je obsažena většinou ve vodě mořské. Koncentrace soli v mořské vodě je přibližně 2,7%, takže téměř 80% soli obsažené v mořské vodě tvoří chlorid sodný. Kuchyňská kamenná sůl je z 98% chlorid sodný neboli sodík. Někdo by mohl namítat, že tento minerál je zdraví prospěšný, ovšem jen tehdy, pokud ho přijmete v organické podobě formou čerstvého ovoce, zeleniny, ořechů a semen.


Nezbytnou součástí naší výživy jsou minerální látky, které náš organismus potřebuje k bezchybnému fungování. Nedokáže si je sám vytvořit, a tak je musíme přijímat formou potravy.


V malém množství, a to je 3-5g/den vyjma soli přirozeně se vyskytující v potravinách, má sůl povzbuzující účinky, tělo jí dokáže plně zužitkovat a případný nadbytek přijímaný formou "živých" surovin, jak už jsme si řekli výše, dokáže bez problému vyloučit močí. To je ovšem minimum kladných vlastností oproti nesčetným negativum dlouhodobého užívání nadměrného množství:

- sůl v organismu působí velmi dráždivě

- zabraňuje vylučování odpadních látek v těle

- zhoršuje příznaky revmatismu a ekzémy

- zvyšuje krevní tlak

- způsobuje astma

- obezitu

- otoky

- osteoporózu

- infarkt a mrtvici

- rakovinu žaludku

- ochuzuje kosti o vápník

- pokud je v těle soli nadbytek a vyměšovací systém ji nestačí vyloučit, dochází k otravě, která může skončit i smrtí. Ze začátku se mohou objevit funkční poruchy jater, ledvin nebo kůže. Dále následuje selhávání orgánů a v moči se může objevit bílkovina. Konečné stadium se projevuje nálezem bílkovin, močových válců, červených krvinek a hnisu v moči, což jsou všechno známky závažného poškození ledvin

- při nadměrném solení nebo konzumaci potravin obsahující velké množství soli, tělo sůl zadržuje a dochází k její nadměrné koncentraci v krvi

- nadměrně solící jedinec se cítí dobře jen do doby, dokud nedojde k větším ztrátám soli (např. pocením). Když se obsah soli prudce sníží, naruší se izotonická rovnováha krve a tělesných buněk, což má na člověka silně deprimující účinek


Potraviny obsahující velké množství soli

- masné výrobky

- uzeniny

- sýry

- slané oříšky, brambůrky

- kořenící směsi

- polotovary

Je vědecky dokázáno, že některé kmeny amerických indiánů a Eskymáků sůl nikdy nejedli a přitom byli zdraví a jejím nedostatkem netrpěli.

Jakou sůl či náhradu za sůl použít?

- miso fermentovaná vyzrálá pasta ze sojových bobů, rýže nebo ječmene

- tamari tradiční japonská sojová omáčka, která je vedlejší produkt při výrobě misa

- sůl so-law obdoba tamari, ale vzniká fermentací soji a pšenice

- česneková pasta česnek se solí, česnek imituje chuť soli. Pasta by měla být ale ,,homemade", protože pasty dostupné v obchodních řetězcích obsahují nepřiměřeně velké množství soli

1. Mořská sůl

Je ideální volbou při poměru ceny a kvality

2. Himalájská sůl

Himalájská sůl je nejlepší volbou, avšak při pořízení této soli si sáhnete hlouběji do kapsy. Mimo sodík obsahuje taky železo, zinek, vápník nebo také draslík.

3. Šedá sůl

Tato sůl má svou šedou barvu díky jílu. Právě jíl, hlína a písek vytvářejí krystaly soli bohaté na různé minerály. Může pomoci předcházet svalovým křečím, podobně jako růžová sůl.

4. Černá sůl

Černá sůl pochází z Havaje. Její černá barva je způsobena obsahem aktivního uhlí, což je skvělé pro trávení a odstraňování nečistot z těla.

5. Červená sůl

Odhaduje se, že tato sůl má nejvyšší koncentraci stopových minerálů z jakýchkoliv solí a je obzvláště bohatá na železo.

6. Perská modrá sůl

Je extrémně minerální a paradoxně i trošku sladká. Obsahuje opravdu velké množství draslíku a chloridu draselného.

7. Kouřová sůl

Kouřové soli jsou zkrátka mořské soli prohnané kouřem z uhlí při nízkých teplotách, díky čemuž dodávají krystalům kouřovou, jakoby grilovanou příchuť a šedou nebo světlehnědou barvu.


Začněte svůj denní příjem soli snižovat postupně vyloučením polotovarů. To úzce souvisí s nastartováním zdravého stravování a životního stylu. Omezte příjem slaných pochutin na minimum. Zvolte si jeden den v týdnu, kdy si dopřejete na co máte chuť, zbylé dny se snažte jíst čerstvé a zdravé suroviny. Není to otázka dnů, ani týdnů. Je to životní styl, za který Vám jednou Vaše tělo poděkuje a vrátí Vám to v podobě dlouhotrvajícího zdraví a plně fungujícího těla