Cane, brown sugar or molasses? 

30/05/2018

Nejprve si pojďme říct něco málo o samotném cukru.


Cukr se vyrábí jako potravinářská surovina v cukrovarech, hlavně třtinový z cukrové třtiny nebo řepný z cukrové řepy a dodává se na trh jako bílý anebo surový (nahnědlý).


Hnědý cukr

Hnědý cukr si většina lidí plete s cukrem třtinovým. Na pultech ho najdeme pod názvem "Hnědý cukr", kdy se jedná o bílý rafinovaný cukr, tedy cukr zbaven veškerých svých benefitů jako jsou některé minerály a vitaminy. "Přírodní cukr" je nerafinovaný výrobek většinou dobarven melasou, díky které získává alespoň část vitamínů zpět. Hnědý cukr je naopak ve většině případů dobarven karamelovým sirupem, takže o jeho zdraví prospěšnosti se mluvit nedá.


Třtinový cukr

Čím tmavší, tím lepší.

I tak se to dá shrnout. Třtinový cukr obsahuje zdraví prospěšnou melasu, která do něj není dodatečně přidávána. Čím je třtinový cukr tmavší, tím více melasy obsahuje. Dávejte si pozor na to co kupujete a důkladně čtěte etikety! Pokud je na obale napsáno "Přírodní cukr" nebo "Hnědý cukr", nejedná se o cukr třtinový, ale pouze obarvený bílý. Jeli na obale uvedeno, že se jedná o cukr třtinový, tak tomu tak doopravdy je, poté už je jen rozdíl v obsahu samotné melasy.


Melasa

Nebo také "černý zázrak" je odpadní produkt, který vznikne při zpracování třtiny na cukr. Obsahuje asi 50% cukru. Melasa slouží také jako základní surovina pro výrobu některých druhů rumů. Melasa zlepšuje trávení, čistí tělo, především játra. Třtinová melasa obsahuje stopové prvky a minerály jako chrom, zinek, selen, hořčík, měď, mangan, fosfor, molybden a další. Důležitou součástí melasy je vápník, železo, sodík a draslík. Melasa obsahuje také celou řadu vitamínů jako vitamin A, D a vitaminy skupiny B. Melasa má příznivý vliv na cévní systém, kůži a sliznici, pohybové ústrojí, poruchy metabolismu, nervové poruchy a poruchy gynekologické. Po dlouhodobé a pravidelné konzumaci melasy dochází k pročištění lymfatického systému a zlepšuje se funkce svalů.

Melasa má celou řadu výhod a při pravidelném a dlouhodobém užívání blahodárné účinky na tělo a jeho zdraví. Má specifickou chuť, která ne každému vyhovuje, proto je vhodná jako koncentrát a doporučuje se ředit vodou.

Melasu mohou užívat již děti od 6. měsíce věku 1/2 lžičky denně, od 2 let lžičku denně. Dospělým se doporučuje konzumovat denně 1-2 lžičky melasy.

Příznivé účinky melasy se dostavují až v řádu několika měsíců, proto buďte s její konzumací pečliví a trpěliví.